Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Tarcze metalowe ??
FREHA > Uzbrojenie na przestrzeni dziejów > Uzbrojenie późnośredniowieczne > Ochronne uzbrojenie późnośredniowieczne
Czarny Rycerz
Witam! Czy w śreniowieczu byly metalowe tarcze (cale z metalu) ja mysle ze nie ale chce sie upewnic. prosze o odpowiedz i z góry dziekuje.
Michał /Gwyn/ Czerep
Nie, chyba, że późne puklerze. Ale tarcze sensu stricte NIE. Pozdrawiam
Gwyn
Michał Żelazo
Metalowe tarcze zaczęto produkować w XVI wieku, raczej na potrzeby szermierki niż wojska, w którym coraz większą rolę odgrywała proń plana. Te tarcze bardzo często były bogato zdobione, widziałem na przykład tarczę zrobioną jako "replika" Aegidy (mitycznej tarczy Ateny z głową Meduzy).

No i XVI - wieczne tarcze były okrągłe smile.gif

Pozdr.
M.
Czarny Rycerz
A np tarcze rzymskich legionistów?? wiem ze to nie ten dzial ale moze ktos wie?? Pewien historyk mówil ze byly cale z metalu ale nie wyobrazam sobie ile by to musialo wazyc angshock.gif
Michał Żelazo
Powiedz temu historykowi, żeby przestał ćpać ;)
I nie zakładaj nowych tematów, skoro o tarczach chyba już coś kiedyś założono, no i czytaj zanim napiszesz. TO wszystko jest w regulaminie Freha ;)

Pozdr.
M.
Wojciech Radzki
CYTAT
Powiedz temu historykowi, żeby przestał ćpać ;)

Tak to lepiej żeby nie mówil, bo nie zda do następnej klasy smile.gif
Pozdr
WR
Czarny Rycerz
Na szczęście on mnie nie uczy (ja mam gorszego:/ )
Czarny Rycerz
A czy byly metalowe okucia??
Rabiega
Okucia na tarczach były od "zawsze".
Okucia brzegu, okucia wzmacniające i spinające, imacze i umba.
Michał /Gwyn/ Czerep
Tylko, że nie 'do zawsze'. Przykro mi. To, że Rzymienie znali beton nie znaczy, że używano go później. My odkryliśmy go na owo. W tarczach późnośredniowiecznych okuć nie było. Czy były tak naprawdę we wczesnych to już nie wiem. Aby nie ze skóry ranty? Pozdrawiam
Gwyn
Tatar
Byli i v vcesznyh. Jest znaleziska.
Tez niemyszle ze moze byc wystarczajaco znalezisk - poprostu zuzywano ten metal z novu... Tak samo jak z helmami, zlomanymi mieczami i t.d.

Pozdrawiam!
Narion
Z tego co mi wiadomo, nie ma znalezisk tarcz średniowiecznych z okuciami metalowymi (poza kilkoma bardzo wczesnymi z metalowymi dodatkami na krawedziach - nie wiadomo czy całe były okute metalem). To co widać na brzegach tarcz migdałowatych i późniejszych na ikonografi to skóra. Z tego co wiem w XIV ( korekta - powinien być XVI) wieku wykonywano w pełni metalowe pawęże piechoty - przykład jest pokazany w ksiażce Żygulskiego "Stara broń w polskich zbiorach".
pozdrawiam
Wojciech Radzki
CYTAT
Z tego co wiem w XIV wieku wykonywano w pełni metalowe pawęże piechoty - przykład jest pokazany w ksiażce Żygulskiego "Stara broń w polskich zbiorach".


Mam tę książke i nie widziałem tam żadnej metalowej pawęży.
Pozdr
WR
Andrzej Siejeński
CYTAT
Z tego co wiem w XIV wieku wykonywano w pełni metalowe pawęże piechoty

Ciekawe skąd mieli słonie do dźwigania tego na pole bitwy. Coś chyba nie doczytałeś.
Pozdrawiam
Marcin Surdel
Czołem!

Kołacze mi się, że w XVI (szesnastym) próbowano na przykład robić kuloodporne rotelle dla oficerów i do użycia przy szturmowaniu umocnień, ale waga tych cudeniek oscylowała w okolicach 25 kilo :-)

Pozdrowienia
Narion
Z tego co pamiętam, była tam przedstawione zdjęcie tarczy regularnej piechoty norymberskiej z wieku XVI. Nie mam teraz tej książki pod ręką, więc jeśli ktoś ma - to proszę sprawdzić. Jak widy Marcin Surdel potwierdza moje słowa.
Do Andrzeja z Sielca - podejżewam, że słonie do transportu wypożyczano z zoo (jeśli bawi Cię ten poziom merytoryki smile.gif)
pozdrawiam
Wojciech Radzki
CYTAT
Jak widy Marcin Surdel potwierdza moje słowa.


No chyba nie potwierdza. Marcin pisze o 16 wieku, a Ty pisałeś o 14.
Pozdr
WR
Wojciech Radzki
Zaś przedstawiona, w książce o której piszesz, tarcza norynberska jest tarczą paradną, a nie piechoty. I jest okrągła, a nie pawężą.
Pozdr
WR
Andrzej Siejeński
Cytaty:
CYTAT
Z tego co wiem w XIV wieku wykonywano w pełni metalowe pawęże piechoty - przykład jest pokazany w ksiażce Żygulskiego "Stara broń w polskich zbiorach"

CYTAT
przedstawione zdjęcie tarczy regularnej piechoty norymberskiej z wieku XVI

Nadal chodzi o tą samą tarczę, bo wieki się nie zgadzają?

Nie widzę też związku z wypowiedzią Marcina, a to co dodał Wojciech już całkiem zmienia obraz całości. Może lepiej nie pisać z pamięci?
Pozdrawiam
P.S. Te słonie, to był taki żart.
Narion
Już wszystko jasne -czeski błąd. Od początku miał być XVI, a nie XIV w. smile.gif Pozdrawiam
Czarny Rycerz
TAk ale ja chce przypomnieć że mi chodzilo o średniowiecze a nie o renesans (XVI wiek) icon_mrgreen.gif
Zawisza Czarny
W książce "Stara broń w polskich zbiorach" widziałem dwie okrągłe metalowe tarcze. Jednej całkiem nie pamiętam - nie mam książki pod ręką. Druga z XVII wieku bodajże była i miała 68 cm średnicy. Obie miały umbo. Niestety, nie była podana ich waga.
Pozdrawiam
Michał
Zawisza Czarny
Dołączam się do pytań o średniowiecze. Istotnie ciężkie musiały być takie tarcze - jeżeli istniały. Na filmie "Krzyżacy" podczas walki Zbyszka z Rotgierem i Hlawy z giermkiem pokazane były tarcze metalowe. Podobnie podczas walki Maćka i Kunona von Liechtenstein. To samo było pokazane jeszcze parę razy, w rękach krzyżackich. Aczkolwiek w książce - jeżeli dobrze pamiętam - nie było napisane, że są metalowe.

Niedawno spędziłem parę dni w Szklarskiej Porębie w Wojskowym Zespole Wypoczynkowym. Stała tam pika i włócznia. Na ścianach wisiały napierśniki, toporki, buzdygany, morgernsztern oraz coś jakby młot - z jednej strony normalny, a z drugiej szpikulec. Aczkolwiek wisiał tam też miecz, a obok - tarcza. Kilka ich wisiało w różnych miejscach,były obite materiałem i wysoko zawieszone. Natomiast tarcza przy mieczu wisiała dość nisko. Sprawdziłem i okazało się, że jest metalowa. Była okrągła, w/g mnie nieśredniowieczna. Niestety nie można było niczego wziąć do ręki. Być może ona była tylko do ozdoby, a być może - wzorowana na prawidzwych tarczach.
Zawisza Czarny
Mam nadzieję, że ktoś zna się na tym dość dobrze? smile.gif
Marcin Glinianowicz
CYTAT(Zawisza Czarny)
Dołączam się do pytań o średniowiecze. Istotnie ciężkie musiały być takie tarcze - jeżeli istniały. Na filmie "Krzyżacy" podczas walki Zbyszka z Rotgierem i Hlawy z giermkiem pokazane były tarcze metalowe. Podobnie podczas walki Maćka i Kunona von Liechtenstein. To samo było pokazane jeszcze parę razy, w rękach krzyżackich. Aczkolwiek w książce - jeżeli dobrze pamiętam - nie było napisane, że są metalowe.

Niedawno spędziłem parę dni w Szklarskiej Porębie w Wojskowym Zespole Wypoczynkowym. Stała tam pika i włócznia. Na ścianach wisiały napierśniki, toporki, buzdygany, morgernsztern oraz coś jakby młot - z jednej strony normalny, a z drugiej szpikulec. Aczkolwiek wisiał tam też miecz, a obok - tarcza. Kilka ich wisiało w różnych miejscach,były obite materiałem i wysoko zawieszone. Natomiast tarcza przy mieczu wisiała dość nisko. Sprawdziłem i okazało się, że jest metalowa. Była okrągła, w/g mnie nieśredniowieczna. Niestety nie można było niczego wziąć do ręki. Być może ona była tylko do ozdoby, a być może - wzorowana na prawidzwych tarczach.


To wszystko to taki żart prawda???

Bo jeśli nie to przeczytaj kolego ten temat, już w 2 poście na stronie nr 1 Gwyn udzielił odpowiedzi na to "palące" pytanie. Natomiast film i książka "Krzyżacy" to takie samo źródło do histori uzbrojenia jak "Conan Barbarzyńca"

Pozdrawiam Glina
Zawisza Czarny
Przepraszam serdecznie, masz rację, nie zauważyłem icon_redface.gif icon_redface.gif Dziękuje za słuszną uwagę. Postaram się więcej nie popełnić takich błędów. A co do filmu - sądziłem, że ludzie odgrywający sceny zadbają o realizm...
Pozdrawiam
Michał
Joker_katowice
Tak się właśnie zastanawiałem, czy można mieć migdała z metalu (XIII w.) ale wnioskując z tego tematu nie moge mieć. No chyba że coś przeoczyłem.
Andrzej Siejeński
Nie można mieć.
Pozdrawiam
JakubW
Czy te tarcze są historyczne?

Malwina z Wejherowa
Proponuję się wysilić i przeczytać temat od początku, oraz odnieść się do zdjęcia.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.