Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Techniki złocenia w średniowieczu
FREHA > Ogólne kategorie (bez podziału na epoki) > Sztuka, architektura i nauka
Hedin
W obecnych czasach stosowane są różne rodzaje złoceń, jak złocenie złotem płatkowym, muszelkowym, mineralnym, imitacja złota w postaci szlagmetalu jednak interesuje mnie, jak to robiono we wczesnym średniowieczu, w sztuce romanskiej, gotyckiej.
Jakie stosowano podkłady? Czy koniecznie były stosowane?
Od kiedy jest znane złocenie na bolus?
Od kiedy się stosuje grunty kredowo-klejowe?
topornik
nie ten dział...
Samuel Zborowski
CYTAT(Hedin @ 01:53 04.07.2009) *
W obecnych czasach stosowane są różne rodzaje złoceń, jak złocenie złotem płatkowym, muszelkowym, mineralnym, imitacja złota w postaci szlagmetalu jednak interesuje mnie, jak to robiono we wczesnym średniowieczu, w sztuce romanskiej, gotyckiej.
Jakie stosowano podkłady? Czy koniecznie były stosowane?
Od kiedy jest znane złocenie na bolus?
Od kiedy się stosuje grunty kredowo-klejowe?

Technnologia złocenia na gruntach kredowo- klejowych pochodzi ze wczesnego Bizancjum.Ikona i malarstwo bizantyjskie zdobione były t.z iluminacjami złotymi lub srebrnymi.Również glinka pulmentowa znana jest od tamtych czasów Jej pokłady znajdują się w rejonie morza śródziemnego.Powiem więcej ,złocenie na poler przy tych grubościach płatka jakie można było wtedy osiągnąć byłoby bez pulmentu wogóle niemożliwe.To dziś używa się wielu trików i wspomagaczy chemicznych które ułatwiają nawet osobie bez doświadczenia wykonać znośne złocenie ,kiedyś była to sztuka i wymagała lat nauki i praktyki.
Hedin
Toporniku, jaśniej proszę, bo mimo wszystko odnosze takie wrazenie, że temat ten pasuje bardziej do działu niż ciesielstwo. Poza tym masz pokrewny temat poświęcony polichromii. Owszem, w okresie średniowiecza złotnik, malarz, rzeźbiarz, muzyk byli rzemieślnikami, ale dzisiaj można te dziedziny zaliczyć do artystycznych. Jako ciekawą informację czytałem kiedyś o budowniczych katedr, mieszający zaprawę zarabiał tyle samo co rzeźbiarz, każdy był określany rzemieślnikiem.

Samuelu, a jak sprawa wyglądała np. w przypadku Kultury Pazyryk, czy też w sztuce skandynawskiej? Słyszałem opinię, że złoto kładziono bezpośrednio na drewno. Troszkę mnie to dziwi, bo drewno pracuje pod wpływem zmian temperatur i wilgotności, wydaje mi się, że może spowodowac spękania na powierzchni złota, grunt rozwiązuje ten problem. Czy technika złocenia na pulment była wszechstronnie stosowana, powiedzmy w przedziale IX-XII w. również w Europie na północ od Alp?
Samuel Zborowski
Miły Hedin Myslę że pytania twoje są bardzo szczegółowe a oczekujesz takowych odpowiedzi ,co z pewnoscią zajęło by to sporo miejsca .Polecę Ci bardzo dobrą pozycję książkową.Jest to tłumaczenie z języka francuskiego, które było wydane przez wydawnictwo ,,Arkady"w 1981 roku ,,Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do współczesnosci" autor Henry de Morant.W tej opasłej księdze znajdziesz podejrzewamy wiele ciekawych informacji nie tylko na temat złoceń ale też szeroko o technikach zdobniczych ,rzemiośle szeroko pojętym,w całej Europie i nie tylko.
Pozdrawiam Samuel Jastrzębiec Zborowski
duch banity oraz jego zacna i uczona małżonka
Hedin
Samuelu, dziękuję Ci za bibliografię.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.