Pomoc - Szukaj - Użytkownicy - Kalendarz
Pełna wersja: Jak stopić miedź
FREHA > Ogólne kategorie (bez podziału na epoki) > Rzemiosła i narzędzia
bestia1978
Prubowałem stopić miedź w piecu kowalskim z nadmuchem elektrycznym. Cała miedź zamieniła sie w szary popiół. nic sie nie dało już z nią zrobić. Normalnie topie aluminium i znal i nic sie takiego jak z miedzią nie dzieje. Odlewam z tego rużne przedmioty. Mój największy odlew ma 5 kilo. Jest to odlew mojej tważy. Normalnie rozpalam w piecu przy użyciu miału węglowego i stawiam metal w garnku żeliwnym na palenisku. Tęperatura jest dobra bo żeliwne garnki szybko sie przetapiają. Nie moge ztopić miedzi, a chciał bym robić odlewy z bronzu. Prosze o jakieś wskazówki.
Hasintus
CYTAT(bestia1978 @ 20:09 21.01.2007) *
Nie moge ztopić miedzi, a chciał bym robić odlewy z bronzu. Prosze o jakieś wskazówki.

Może po prostu lepiej próbować topić brąz a nie miedź?
Grzegorz Ł
Dokładnie brąz ma zdecydowanie niższą temperature topnienia.
Zygmunt
1. Każdemu może się zdarzyć błąd ortograficzny, ale takie nawarstwienie to lekka przesada!!
2. Odrobina poszukiwań pozwoliła by znaleść właściwy temat do zadawania tego typu pytań
http://www.freha.pl/index.php?showtopic=2652&st=40
tak aby ich nie mnożyć (tematów), tam też znajdziesz odpowiedż na twoje pytanie.
3. Temperatura topnienia miedzi to 1085 st C. żeliwa 1150-1250 więc ryzykujesz że stopisz razem wsad z tyglem, czysta miedz kiepsko się odlewa, lepiej używać stopów (mosiądz, brązy etc)
Jeśli chcesz samemu zestawiać brąz to wiedz że jest to dość trudne, lepiej topić od razu gotowy stop
bestia1978
Przepraszam za ortografie. Nie wiedziałem że to takie ważne. Zawsze robiłem błędy i nie moge sobie z tym poradzić. Nie będę cały czas siedział ze słownikiem bo wtedy niewiele napisze. Co do zdublowania mojego tematu, to stało sie to przypadkowo jak edytowałem błędy. Przepraszam.
mardinus
Witaj.
Z twego opisu stwierdzam ,że miedz sie po prostu utleniła

Dodaj borax lub w ostateczności sól kuchenną.

W czasie topienia metal się utlenia i zamienia w tlenki jesli ma dostęp do tlenu atmosferycznego.
Borax i sól (podobno) odcinają dopływ tlenu.
Rudy
Nie wiem czemu miałaby służyć sól kuchenna, ale raczej słaby to sposób. Miedź do odlewów też raczej się nie nadaje, najlepiej odlewać mosiądze lub brązy, niższa temperatura topnienia, lepsza rzadkopłynność, mniejszy skurcz, i przedewszystkim lepsze parametry techniczne po odlaniu (twardość, plastyczność). Jak już chcesz robić takie odlewy to jak dla mnie trzeba by było stosować atmosfery ochronne, bo tlen powyżej 0,05% stopu powoduje chorobę wodorową i pękanie miedzi.
bestia1978
Dzięki. Spróbuję z solą kuchenną bo boraksu niemam. Może to coś da.
bestia1978
A może wiecie szanowni rycerze w jakiej temperaturze topi sie kwasiak? Bo przetopiły mi sie wszystkie garnki żeliwne i teraz użyłem garnka z kwasiaka. Nie wiem jak długo wytrzyma. Przeżył narazie jedno topienie. Mam obawy czy sie nie przetopi. A jak, to w jakiej temperaturze? devil.gif
Remington1
W garnku brązu nie potopisz, w końcu się rozleci. Epokowo topiono brąz w żelaznych tyglach, ale oblepionych od środka gliną. Różnica w tym, że to w tyglu (!) rozpalano ogień, dokladano węgiel drzewny razem ze złomem i do tygla kierowano nadmuch miechów. Zacznij lepić tygielki z gliny szamotowej, ale o w miarę cienkich ściankach, bo się trudno rozgrzewa,
bert8
Witam
Ja zajmuję się kowalstwem ale ostatnio coś mnie podkusiło i spróbowałem stopić miedź.Mam łyche zrobioną z kwasówki ,położyłem ją na żar i do środka wrzuciłem kawałek miedzi.Miedż się ładnie stopiła ,i po wylaniu na blachę zakrzepła w ładny plasterek tylko zmniejszyła sie jej objętość .
bestia1978
Może jak bym miał miedź w kawałkach to by sie lepiej topiła. Ale ja wrzuciłem kilo drutu miedzianego do garnka ze stopionym aluminium. Chciałem w ten sposób zrobić stop nordicgold. Nie powiodło sie. Miedź sie rozpadła na popiół. Mam taki fajny piecyk kowalski zrobiony z moim kolegą, gdy jeszcze był w kraju. Chcieliśmy w nim klepać miecz. Kupiliśmy stare resory i jedynie udało sie je wyprostować. Tęperatura dobra, bo jeden płatek resora nam sie stopił. Nie mam uzdolnień ani narzędzi kowalskich. anger.gif
Remington1
Trzeba było dodać boraks. Praca z boraksem czystym relaksem!
No i kolejność nie ta. Najpierw trzeba stopić miedź i do niej dodać aluminium, cynk, cynę, czy kto co tam woli.
skorupa
Zrób tygielek ze starej gaśnicy samochodowej. Nadaje się.
Lepiglina
CYTAT(skorupa @ 10:46 31.01.2007) *
Zrób tygielek ze starej gaśnicy samochodowej. Nadaje się.


Wydaje mi się że tygle z gliny szamotowej są najprostrzym i najtańszym sposobem topienia metali kolorowych wytrzymują temperature ponad 1300 (a niektóre nawet do 1500 stopni jednak za takim surowcem trzeba się rozejrzeć ,poszukać)
Co do ścianek tygla to lepiej zrobić je grubsze takie dłużej trzymają temperature co sprawia że metal ,dłuższą chwile po wyjęciu z paleniska zachowuje dobrą lejność.
Czystą miedz używano raczej do lutowania ,drobne opiłki mieszano z boraksem a przed topieniem w palenisku oklejano gliną.
Współczesny sposób , kiedyś u kowala zauważyłem stare butle po gazie i usłyszałem a to to ze złomu tygle do topienia brązu jedna starczy na kilka razy...
graffic
czesc smile.gif

powiem tak ja tu widze podstawowe braki z metalurgii metalii kolorowych - to ze miedz jest trudno topliwa nie wynika z tego ze ma wysoka temperature topnienia - zloto dla przkladu ma tempereature 1063 stopnie i stopinie jej nie stanowi wiekszego problemu. rzecz w tym ze miedz podczas topinie pochlania bardzo duze ilosci tlenu z powietrza atmosferycznego - dlatego w zasadzie nie wykonuje sie odlewow z czystej miedzi (a jesli juz to tylko podcisnieniowo i w oslonach z gazow szlachetnych - czytaj obojetnych chemicznie)

rada jest taka jelsi cchesz bawic sie w topienie brazu - to albo korzystaj z gotowego stopu w postaci gasek (odlewek hutniczych) lub mozesz przygotowac sam taki stop tyle ze nie mozesz uzywac jako "tygla" zeliwnego garnka - tylko normalny, profesjonalny tygiel... dalej w pierwszej kolejnosci topi sie metal o wyzszej temperaturze (miedz) a nastepnie w ostatniej fazie dodaje sie cyny... jesli chcesz osiagnac wlasciwy sklad procentowy stopu zawsze powinno sie dodac kilka procen wiecej cyny ( czesc odparowuje w momencie kontaktu z roztopiona miedzia)

dalej bardzo wazne jest by stosowac topniki - inaczej samo topienie jest bez sensu - znaczna czesc metalu topionego utleniasz w procesie topnienia - zapewne masz wyzsza tempereture na palenisku niz 1200 stopni ( a znajac zycie ok 1300 -1400 stopni) wiec proces ten przebiega bardzo szybko

dalej - jesli juz topisz to top pod przykryciem - wowczas zmniejszasz dostep powietrza (tlenu ) do topionego metalu - podobne zadanie ma topnik

co do samego sposobu odlewania nie bede sie wypowiadal bo to opowiesc na pare stron...

rada podstawowa - zacznij czytac ksiazki z technologii metalii i metalurgii i eksperymentuj kazda inna droga narazi cie na zbedne koszty i marnotrawstwo materialu - aaaa i rzecz jasna mozesz zawsze zapytac jakiego odlewnika (a firm odlewniczych w Polce jest calkiem sporo...)

pozdrawiam RF

waliza
Małe uściślenie do odpowiedzi powyzej -jesli topimy mioedz z cyną to brąz.Jesli z cynkiem to mosiadz. Cynk paruje a nie cyna. Cyna ma temp wrzenia ponad 2600 stopni i nie zauwazylem aby mi odparowywała. Cynk wrze kolo 900 stopni (mozna sprawdzic ile dokladnie, chocby w necie) i tego faktycznie ubywa. Z moich obserwacji wychodzi , że przy jednym topieniu ubytek jest 2-3% i tyle mniej wiecej tzreba go dodać.
To jest wersja lo-fi głównej zawartości. Aby zobaczyć pełną wersję z większą zawartością, obrazkami i formatowaniem proszę kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.